Door de spelersnaam in de ratinglijst aan te klikken wordt een tabel opgeroepen waarin is te zien hoe de nieuwe rating tot stand is gekomen. Alle partijen die gebruikt zijn voor de berekening worden getabelleerd tesamen met de benodigde gegevens om de nieuwe rating uit te rekenen. Aan de hand van onderstaand voorbeeld zullen de gegevens in de tabel worden toegelicht.
Tabel 1: Voorbeeld berekeningstabel |
---|
|
Een oranje regel beschijft het evenement (bijvoorbeeld een turnus) en geeft het gemiddelde of som van een aantal grootheden. Deze betreffen alleen partijen die zijn meegenomen in de berekening. Daaronder volgen per regel de partijen (ronden) van het evenement. Indien een partij niet wordt meegeteld dan wordt dit rood gemarkeerd met een voetnoot die de reden aangeeft. In Tabel 2 vindt men een toelichting op de diverse kolommen die gelden voor de partijen.
Tabel 2: Partij-gegevens | |
---|---|
Kolom | Toelichting |
ID | KNSB-nummer van de tegenstander. |
Lijstdatum | Dit is de datum van de eerste clubratinglijst die voorafgaat aan de rondedatum. Deze lijst wordt gebruikt voor het bepalen van R0 van de speler. |
R0 | De rating van de speler uit de laatste ratinglijst voorafgaand aan of op de rondedatum. Is het veld voor R0 leeg, dan heeft de speler in de voorafgaande ratinglijst nog geen geldende rating. Er moeten minimaal 6 partijen zijn gespeeld alvorens een zogenaamde startrating berekend wordt. Bij minder partijen worden deze bewaard ("in depot gezet") en bij een volgende rating-update weer gebruikt. Partijen die in depot zijn gezet worden aangeduid met een aparte kleur. Dit geldt ook voor partijen die uit depot zijn gehaald waarbij naast de "Lijstdatum" nog een tweede datum verschijnt die aangeeft bij welke update de partijen in depot zijn gezet (niet getoond in voorbeeld in Tabel 1). Partijen worden niet langer dan 24 maanden in depot bewaard. |
Rc | De rating van de tegenstander uit de laatste ratinglijst voorafgaand aan de rondedatum. Is dit veld leeg dan is de partij niet meegeteld omdat de tegenstander nog geen rating heeft. In dat geval zijn de velden voor We, Rt, k en Wx ook leeg. |
W | Score (1.0, 0.5 of 0.0) |
Klr | Kleur: w=wit en z=zwart |
We | Verwachte score van de speler op basis van het
ratingverschil tussen de speler (rating R0) en zijn tegenstander (rating Rc).
We wordt berekend uit de cumulatieve normale verdeling van het ratingverschil (gemiddelde 0). De standaardafwijking van de
verdeling is zo gekozen dat een ratingverschil van 200 elo punten een We van ongeveer
0.75 geeft (exact 0.758). We is nooit precies 1.0, 0.5 of 0.0 maar een decimaal getal tussen 0 en 1. We is een statistische grootheid die de verwachte score aangeeft indien de spelers meerdere partijen tegenelkaar zouden spelen; de werkelijke uitslag van één partij kent maar drie discrete uitkomsten (1.0, 0.5 of 0.0). Een voorbeeld: stel we hebben speler A met een rating van 1970 en speler B met een rating van 1879. Spelen zij een partij dan is de verwachte score We=0.625 voor speler A op basis van het ratingverschil. Zouden zij bijv. 8 partijen tegenelkaar spelen dan is de verwachte score 62.5% voor speler A (bijv. 4 winst-, 2 remise- en 2 verlies-partijen). Het verschil tussen W (de werkelijke score) en We (de verwachte score) bepaalt uiteindelijk hoeveel ratingpunten erbij komen of eraf gaan voor speler A naar aanleiding van de uitslag van de partij(en). |
Rt | De ratingverandering gelijk aan k×(W − We) |
k | De k-factor of verversingsfactor. Deze factor bepaalt mede de grootte van de ratingverandering welke gelijk is aan k×(W − We). De factor k is afhankelijk van het aantal partijen waarop de rating is gebaseerd en neemt af bij een toenemend aantal partijen tot een kleine constante waarde (25). Voor spelers met een rating tussen de 2100 en 2400 fluctueert deze kleine waarde afhankelijk van de R0. Is de rating gebaseerd op weinig partijen zal de ratingverandering dus groter zijn dan bij een rating gebaseerd op veel partijen (>75). |
Wx | Tussenresultaat van de LPR-berekening. Het is de verwachte score als de speler een rating R0=LPR zou hebben en zijn tegenstander een rating Rc. Wxt, de som van Wx, dient als controle op de LPR-berekening. Deze som moet gelijk zijn aan de totale werkelijke score (de 2e decimaal kan iets afwijken). |
In Tabel 3 is een toelichting te vinden op de kolommen behorende bij de nieuwe rating gegevens.
Tabel 3: Nieuwe rating gegevens | |
---|---|
Kolom | Toelichting |
Rn | De nieuwe rating die gelijk is aan de oude rating (Rl) plus de totale ratingverandering (Rtt). In het geval van een LPR-limitering is Rn = LPR en in het geval van een Rl-limitering is Rn = Rl. Zie de link "Rating - Toelichting LPR". |
LPR | Lijst Prestatie Rating: het is de rating die de speler zou moeten hebben om een verwachte score te verkrijgen die gelijk is aan de werkelijke score tegen de in de tabel genoemde tegenstanders. |
Rl | Rating van de speler in de vorige ratinglijst (Rl staat voor R-lijst). |
Rct | Rekenkundig gemiddelde van de rating van de tegenstanders. De aanduiding t bij Rc is eigenlijk niet correct omdat het een gemiddelde betreft en geen totaal. Omdat de KNSB deze aanduiding gebruikt in hun tabellen, wordt dit ook in de OSV-tabellen gebruikt. |
Wt | Totaal van de werkelijke scores. |
Wt% | Wt uitgedrukt als percentage. |
Nt | Totaal aantal gespeelde partijen. |
Wet | Totaal van de verwachte scores. Als dit getal hoger is dan Wt zal men ratingpunten verliezen; omgekeerd zal men ratingpunten winnen. |
Rtt | Totale ratingverandering. |
Wxt | Totaal van de verwachte scores als de speler een rating gelijk aan LPR zou hebben. Dit totaal moet ongeveer gelijk zijn aan Wt (werkelijke score). Wxt dient ter controle op de LPR berekening. Bij een extra remise is Wxt altijd 0.5 hoger dan Wt (zie uitleg over "extra remise" hieronder). |
Tenslotte worden onderaan de tabel nog de ratings van de afgelopen vier ratingperiodes gegeven. Nv is het aantal partijen waarop de rating is gebaseerd en wordt nooit groter dan 100 ook al is het werkelijk aantal partijen groter dan 100.
Soms verschijnt er extra regel onderaan bij de partijen met "Extra remise". Dit doet zich voor als de speler een 0% of 100% score heeft. In dat geval is om wiskundige reden geen LPR-berekening mogelijk. Een truuc om dit wel mogelijk te maken is een fictieve remise tegen jezelf toe te voegen als partij. Hierbij wordt R0=Rl (of Rs bij een startrating) en Rc=Rl (of Rs bij een startrating) genomen. Dan zal uiteraard We=0.5 zijn. Er geldt Rt=k×(W − We). Aangezien W−We=0 zal dus Rt=0 zijn en is de waarde van k niet van belang. De Wxt zal 0.5 hoger zijn dan de werkelijke totale score.
Aantal bezochte pagina's
Webmaster Cees Timmer © 2013 CJT